ΦΥΣΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Το Ερευνητικό Επιμορφωτικό Πρόγραμμα με τίτλο Διευκολύνοντας την ομαλή μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο σχεδιάστηκε με σκοπό να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς της α΄/θμιας εκπαίδευσης να βελτιώσουν τις θεωρητικές τους γνώσεις γύρω από το ζήτημα της σχολικής μετάβασης και παράλληλα να εμπλουτίσουν τις διδακτικές πρακτικές τους σχετικά με το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση ενός ενδοσχολικού προγράμματος για την ομαλή μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο.
Σκοπός της έρευνας και επιδιωκόμενοι στόχοι
Σκοπός της έρευνας θα είναι η αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας των μικρών παιδιών και η διερεύνηση της επίδρασης ενός οικολογικού-αναπτυξιακού προγράμματος μετάβασης στην σχολική ετοιμότητα των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η μελέτη περιλαμβάνει: α/ την αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας των μικρών παιδιών στην αρχή της φοίτησης τους στο νηπιαγωγείο, β/ την εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος μετάβασης, βασισμένου στο οικολογικό-αναπτυξιακό μοντέλο, γ/ την αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας των μικρών παιδιών μετά τη λήξη της φοίτησης τους στο νηπιαγωγείο, δ/την εκ νέου εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος μετάβασης κατά τη διάρκεια φοίτησης των ιδίων παιδιών στην Α Δημοτικού, και, ε/ την τελική αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας μετά το πέρας της φοίτησης τους στην Α Δημοτικού.
Οι στόχοι του προτεινομένου ερευνητικού προγράμματος είναι οι εξής:
Κύριοι στόχοι
α/ Να αναδείξει ότι η εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού οικολογικού μοντέλου μετάβασης αυξάνει τον βαθμό ετοιμότητας των μικρών παιδιών
β/ Να καταδείξει ότι, εκτός από την προετοιμασία των παιδιών, η προετοιμασία των εμπλεκομένων σχολικών μονάδων (Νηπιαγωγείου-Δημοτικού) συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση του βαθμού σχολικής ετοιμότητας
γ/ Να διερευνήσει την ύπαρξη σχέσεων μεταξύ της γονικής εμπλοκής και της σχολικής ετοιμότητας των μικρών παιδιών
δ/ Να διαπιστώσει αν η συνεργασία όλων των ανωτέρω εμπλεκομένων παραγόντων επηρεάζει τη σχολική ετοιμότητα
ε/ Να διερευνήσει την ύπαρξη συσχετίσεων μεταξύ των κοινωνικό-οικονομικών παραγόντων του περιβάλλοντος των παιδιών και της σχολικής τους ετοιμότητας
Επιμέρους στόχοι
α/ Να περιγράψει και να καταγράψει πρακτικές μετάβασης που ενισχύουν τη σχολική ετοιμότητα
β/ Να παράγει εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλο και πολιτιστικά ευαίσθητο για την επιμόρφωση των γονέων (έντυπο και ηλεκτρονικό)
γ/ Να παράγει εκπαιδευτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (έντυπο και ηλεκτρονικό)
δ/ Να παράγει εκπαιδευτικό υλικό για την προετοιμασία των παιδιών για τη μετάβαση τους στο Δημοτικό σχολείο